Excite

Wist jij dit al over magnesium?

Dat je op moet letten dat je voldoende ijzer en vitamine D binnenkrijgt, dat weet iedereen. Maar er zijn nog veel meer vitaminen en mineralen die belangrijk zijn. Magnesium is er daar één van. En het zou zomaar eens kunnen zijn dat je daar een tekort aan hebt.

Wat is het?

Magnesium is een mineraal dat je lichaam gezond houdt. Het is onder meer betrokken bij de aanmaak van hormonen, je energiestofwisseling, de opbouw van spieren, ontspanning van de spieren en zenuwen, en meer. Het wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd.

Heb je te weinig?

Als je last hebt van een (chronisch) magnesiumtekort, dan kun je van allerlei dingen last krijgen. De meest bekende symptomen zijn spiertrekkingen, spierkrampen, restless legs, tics, slapeloosheid, onrustige slaap, rugpijn, hoofdpijn of migraine, stijve en pijnlijke spieren, diabetes type II, hyperactiviteit, ADHD, hoge bloeddruk, obstipatie, PMS, keelontsteking, nierstenen, depressie, erectiestoornissen, oorsuizen, duizeligheid, flauwvallen en uitputting na lichte inspanning. Kortom; dat is nogal wat!

Hoe kom je eraan?

Je hebt per dag als vrouw 250 tot 350 mg magnesium nodig. Voor mannen liggen de grenswaarden tussen de 300 en 350 mg. Als je borstvoeding geeft of zwanger bent, dan is nog meer eigenlijk het beste. Magnesium wordt opgenomen uit je voeding, maar je kunt ook bijslikken. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn onder meer: cacao, volkorenbrood, tarwezemelen, sojaproducten, noten, pinda's, bonen, granen, bananen, spinazie, ananas, makreel, heilbot en pruimen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017