Excite

Vijf superfoods voor je dagelijks dieet

De superfoods zijn in een korte tijd enorm populair geworden. Niet alleen mensen die op hun gezondheid letten zijn in de ban van superfoods, maar steeds meer Nederlanders willen hun lijf extra verzorgen met de juiste voeding. Wij zetten vijf superfoods op een rij, die je gemakkelijk aan je dagelijks dieet kunt toevoegen. Zo kun je op de gezonde tour, zonder je normale eetgedrag in de steek te laten.

Noten

Noten bevatten veel vet en hebben daardoor het imago ongezond te zijn. Maar niets is minder waar. Mensen die dagelijks een handje noten eten zijn over het algemeen gezonder en hebben minder overgewicht. Een handje ongezouten amandelen, pinda’s, walnoten of welke noot dan ook, is een lekker tussendoortje en het is nog hartstikke goed voor je ook.

Quinoa

Quinoa is een veelzijdig zaad dat gebruikt kan worden als vervanger van graansoorten, zoals rijst of couscous. Quinoa is een zeer voedzaam product. Zo bevat het zaad veel proteïne (eiwitten), maar liefst negen aminozuren en een heleboel andere essentiële voedingsstoffen, zoals calcium, magnesium en ijzer.

Olijfolie

Olijfolie heeft zich als onderdeel van een Mediterraans dieet al veelvuldig bewezen als een van de belangrijkste superfoods van het moment. Zo zou het helpen tegen kanker, hartklachten, hoge bloeddruk, overgewicht en de lijst is nog veel langer. Recent onderzoek toont aan dat olijfolie in combinatie met vis, groenten, noten en volkoren producten vooral voor vrouwen grote gezondheidseffecten heeft. Zo worden vrouwen die regelmatig olijfolie eten gezonder ouder.

Kool

Kool een superfoods? Jazeker. Ondanks dat we al jaren gewend zijn aan kool als onderdeel van ons dieet, is het een echte weldoener. Kool staat erom bekend radicalen in je lichamen aan te pakken, waardoor de kans op ontwikkeling van kanker enorm afneemt. Daarnaast helpt de groente tegen een hoog cholesterol en tegen de opname van ongezonde vetten. Blijf flink kool eten dus, bijvoorbeeld in smoothies, roerbakgerechten en salades.

Goji-bessen

Over goji-bessen is nogal wat discussie. Zo wordt de rozijn-achtige vrucht al decennia gegeten in China als onderdeel van de Chinese geneeswijzen. Chinezen voegen bijvoorbeeld een paar besjes toe aan kruidenthee. In het westen worden de goji-bessen als superfoods veel meer gegeten als snack, omdat ‘het goed voor je is.’ Het is alleen de vraag of de besjes met hoge waarden vitamine C en antioxidaten wel zo gezond zijn in grote hoeveelheden. Met mate hebben ze in ieder geval de tand des tijds doorstaan.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017