Excite

Koken met paksoi

Paksoi is een langwerpig, groen bladkool en is oorspronkelijk afkomstig uit China. Al sinds mensenheugenis wordt de groente toegevoegd aan verschillende roerbak- en wokgerechten, waarbij er vele specerijen worden gebruikt om een lekkere smaak te creëren. Ook in Nederland is de groente steeds meer in opkomst en worden er zelfs al stamppotten mee gemaakt.

Hoe moet je paksoi bereiden?

Paksoi is een koolsoort met grote groene bladeren en lange witte stelen. In principe zijn alle delen van de paksoi groente eetbaar. Paksoi heeft geen typische koolsmaak zoals Chinese kool. De smaak is wat bitterder. Paksoi is op meerdere manieren te bereiden. Je kan het wokken, roerbakken of rauw aan een salade toevoegen. Gemiddeld moet je paksoi vijf tot zeven minuten koken en vijf tot acht minuten roerbakken. Let hierbij op de dikte van de stelen, want hoe dikker de steel, hoe langer het duurt voordat de paksoi gaar is.

Paksoi kopen en bewaren

Hoewel paksoi oorspronkelijk afkomstig is uit China, wordt de groente vanwege haar toenemende populariteit nu ook in de Nederlandse kassen verbouwd. Dit zorgt ervoor dat de groente het hele jaar door verkrijgbaar is. Let bij de aanschaf van paksoi op dat de stelen niet te zacht zijn en de bladeren lichtgroen van kleur. Na aankoop is paksoi nog 3 tot 5 dagen houdbaar in de koelkast. Eenmaal gesneden moet je het meteen na een dag gebruiken.

Paksoi is gezond

Paksoi is een zeer gezond voedingsmiddel. Per 100 gram bevat het veel vitamine C, ijzer, foliumzuur en nauwelijks kilocalorieën. Voor een gevarieerd dieet is de groente daarom een zeer nuttige toevoeging.

Recepten met paksoi

Vanwege de vele mogelijke bereidingstechnieken van paksoi bestaan er vele recepten over hoe een lekker gerecht klaar te maken met deze groente. Paksoi is lekker met vis, vlees maar ook met rijst en in soepen. Zorg er tijdens het bereiden wel voor dat je de groente niet te lang verhit zodat de knapperige smaak behouden blijft.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017