Excite

Muesli als gezond ontbijt

Het grootste deel van de Nederlanders heeft 's ochtends bij het opstaan eigenlijk nog helemaal geen honger. Een deel daarvan vertrekt daarom ook zonder ontbijt te hebben genuttigd naar het werk of school. Foute boel, want het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je geen trek hebt in brood, dan kun je natuurlijk ook voor alternatieven als cornflakes of Brinta gaan. Maar ook muesli is populair, en terecht. Muesli is een gezond ontbijt.

Wat is muesli?

Het hoofdbestanddeel van muesli zijn havervlokken aangevuld met gedroogd fruit. Muesli wordt meestal met melk of yoghurt gegeten.

Oorspronkelijk werd muesli ontwikkeld door de Zwitserse arts Maximilian Oskar Bircher-Benner, die het als dieetvoedsel voor zijn patiënten bedacht. De originele muesli werd gevormd door gedroogde vruchten; de havervlokken zijn er pas later aan toegevoegd.

Hoe gezond is muesli?

Als je ervoor kiest om de dag te beginnen met een lekkere bak muesli, dan neem je het beste volkoren muesli. Dit zit namelijk boordevol vezels, mineralen en andere voedingsstoffen. Zo krijg je door het eten van gedroogde abrikozen bijvoorbeeld meer dan genoeg kalium en magnesium binnen, stoffen waar het lichaam niet zonder kan.

Als je muesli eet met yoghurt, neem dan magere yoghurt. Zo krijg je genoeg calcium en eiwitten binnen, zonder dat je jezelf dik eet aan romige yoghurt. Pas ook op voor muesli varianten met chocolade of ander lekkers. Hoewel er vaak op de verpakking staat dat deze producten passen binnen een gezond leefpatroon, zitten ze vaak zo boordevol vet en suiker dat er van het gezonde van muesli nog maar weinig overblijft.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017