Excite

Sushi: het gezonde uithangbord van Japans koken

Wie aan Japans koken denkt, denkt aan sushi, het meest bekende gerecht uit het land van de rijzende zon. Hoe maak je sushi tot de culinaire lekkernij die het bij Japanners zeker is?

Wat is sushi?

Het speciale aan sushi zit hem in de manier van vis bewaren die eeuwen geleden in Japan ontstond. Vis werd geperst tussen zout en gefermenteerd met rijst. Zo komen melkzuurbacteriën vrij die de rijst zijn typisch zure smaak geeft. In plaats van dit fermentatieproces werd na verloop van tijd azijn aan de vis toegevoegd. Zo werd de eerste sushi, de Nigri Sushi geboren.

Sushi is geen rauwe vis

Gelegenheidskoks beschouwen sushi nog steeds ten onrechte als rauwe vis. In het Japans is rauwe vis sashimi en bestaat uit bladgroenten en zomerramenas. Sushi daarentegen wordt bereid met rijst, (rauwe) vis en veel groenten. Sushi stilt geen grote honger, maar is zéker een gezond tussendoortje.

Zalm, tonijn, garnalen en veel groenten

Witte vissoorten en veel groenten kenmerken het Japans koken, en dat is bij sushi niet anders. Japanners zweren daarbij steevast bij zalm, tonijn en garnalen. Gebruik uitsluitend zeevis, zoetwatervis vanwege parasieten. Bij alle sushi's horen veel groenten zoals komkommer, avocado, tomaten, pompoenen, Japanse paddenstoelen, eieren en... veel verbeelding.

Verschillende soorten sushi

De Nigri sushi is de basis van alle sushi's, wordt vooral geserveerd in sushibars en bestaat uit witte vissoorten, zeevruchten en groenten. Een blad zeewier, sushirijst,reepjes zeevruchten, groenten en omelet is een maki sushi. De Fukusha is een gemengde sushi waarbij je de rijst in een flinterdun omeletje rolt. Een inaris is een gefrituurde sushi, en Oshi sushi maak je met geperste vis, rijst en zout. Bij eentenaki draai je puntzakjes van zeewier, gevuld met rijst, vis en groenten.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017