Excite

Gezonde snack: geroosterde kikkererwten

Een gezonde snack maak je gewoon zelf. Dit recept voor geroosterde kikkererwten maakt een hartig borrelhapje met maar weinig vet en calorieën. Bovendien zitten kikkererwten boordevol met vitaminen en vezels. Door de kikkererwten te roosteren worden ze lekker knapperig en ze zijn gemakkelijk te bewaren. Je kunt zelf je favoriete kruiden gebruiken om de kikkererwten op smaak te brengen.

Ingrediënten

Voor deze gezonde snack heb je de volgende ingrediënten nodig: Een blik kikkererwten van ongeveer 200 gram 1 a 2 eetlepels olijfolie (gebruik liever geen extra vergine) Specerijen, denk aan 1 theelepel zout, een theelepel paprikapoeder, snufje chilipoeder, knoflookpoeder, een snufje zwarte peper: Je kunt zelf een lekkere combinatie verzinnen.

Bereidingswijze geroosterde kikkererwten

Verwarm de oven voor op 200 graden en leg een vel bakpapier op een bakplaat. Giet de kikkererwten af en giet ze in een kom met water. Probeer door zachtjes te wrijven alle velletjes van de erwten te verwijderen. Waarschijnlijk moet je een paar keer het water verversen. Droog dan de kikkererwten af met een theedoek. Vermeng de specerijen naar keuze met de olijfolie en kieper de erwten erbij. Roer alles goed door, zodat de specerijen goed zijn verdeeld. Verdeel dan de kikkererwten over de bakplaat en rooster ze krokant in 20 tot 30 minuten. Hussel de erwten nog een keer goed door elkaar en zet ze nog 10 minuten in de oven tot ze knapperig zijn.

Gezonde snack

Laat de erwten afkoelen op de bakplaat. De geroosterde kikkererwten blijven het knapperigst als je ze bewaart in een afgesloten pot of plastic zak. Zorg in ieder geval dat er geen lucht bij komt. Dit recept voor een gezonde snack leent zich uitstekend om in één keer een grote hoeveelheid te maken. Zo heb je altijd iets gezonds in je kast staan voor de lekkere trek. Ze zijn ook lekker over een gezonde salade.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017