Excite

Duurzame koffie erg in trek

Steeds meer mensen gaan voor duurzame koffie, zo blijkt uit de verkoopcijfers van duurzaam geproduceerde koffie. In de eerste helft van het jaar zijn die sterk gestegen; maar liefst 81,3 miljoen kilo werd duurzaam geproduceerd. Dat is 38 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In Nederland blijkt duurzame koffie het meest gebruikelijk te zijn. UTZ-gecertificeerde koffie heeft hier een marktaandeel van 40 procent. Ook andere duurzame producten blijken steeds populairder te worden. De geproduceerde hoeveelheid UTZ-gecertificeerde cacao steeg naar 20,3 miljoen kilo (een stijging van 76 procent) en voor thee was een stijging van 46 procent waarneembaar, naar een totaal van 1,8 miljoen kilo.

De toename komt vooral doordat bedrijven in toenemende mate gaan voor gecertificeerde grondstoffen. Mars koopt bijvoorbeeld de cacao voor haar Balistoreep tegenwoordig duurzaam in, terwijl Pickwick duurzame thee aanbiedt. Ook supermarktketen Lidl speelt een belangrijke rol in de toename van duurzame producten. Lidl koopt onder meer veel duurzame koffie in.

Deze trend laat ook zien dat consumenten duurzame goederen steeds belangrijker vinden. Nu duurzame producten steeds beter betaalbaar worden, geven steeds meer mensen de voorkeur aan deze producten. Ook leggen meer mensen de nadruk op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Voor landen als Brazilië is dit een goede ontwikkeling; zij zijn de grootste producenten van gecertificeerde cacao en koffie.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017