Excite

Gezond eten: broccoli koken

Op een goede en gezonde manier broccoli koken, begint natuurlijk bij heerlijk verse broccoli. Als de verse broccoli niet in het seizoen is, kun je ook kiezen voor de variant uit de vriezer. Onderzoek heeft uitgewezen dat bevroren groenten niet per definitie minder vitaminen bevatten dan verse groenten, dus wat dat betreft zit je sowieso goed.

Schoonmaken en koken

Als je verse broccoli wilt koken, dan moet je deze eerst schoonmaken. Spoel eerst onder een harde straal de meeste viezigheid weg. Snij vervolgens de roosjes af en spoel die, in een vergiet, nog een keer goed af. Snij de roosjes zo dicht mogelijk bij de stam af. Eventueel kun je wat er van de stam overblijft ook in stukjes snijden en in de pan doen. Let op: snij wel altijd het onderste randje van de stam af. Verwijder ook vieze plekjes. Zet een pan met water op en breng het water aan de kook. Zodra het water kookt, voeg je de broccoli toe. Probeer ervoor te zorgen dat de broccoli zoveel mogelijk onder water zit, dan wordt alles gelijkmatig gaar. Laat de broccoli negen minuten doorkoken en voel dan of deze gaar is. Als dat het geval is, kun je het kookvocht afgieten.

Andere mogelijkheden

Broccoli smaakt lekker bij bijvoorbeeld aardappels, maar je kunt het ook gebruiken om mee te wokken, of in een ovenschaal. Als je dat wilt, dan moet je de broccoli wat korter koken; een minuut of vijf is dan lang genoeg. Dan blijft de broccoli namelijk lekker een beetje knapperig.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017