Excite

Aangepast atkins dieet gezonder en doeltreffender

Miljoenen mensen volgden reeds het Atkins dieet. Wat zijn de principes van dit dieet en is het wel een gezonde manier van afvallen?

Vernieuwde Atkins dieet

Amerikaanse wetenschappers onderzochten meer dan 150 studies over de invloed van het Atkins dieet op de gezondheid en het gewicht van de proefpersonen. Op die manier ontstond een aangepast Atkins dieet dat een verbeterde versie is van het initiële.

Wat mag en wat niet?

Het algemene principe van het Atkins dieet luidt als volgt: het eten van koolhydraten is slechts in beperkte mate toegelaten terwijl proteïnes dan weer verplicht zijn.

In de vernieuwde versie van het dieet werden de oorspronkelijke principes van het Atkins dieet beperkt: de proteïne-inname varieert tussen 110 en 170 gram per maaltijd. In plaats van de 20 gram koolhydraten uit het initiële Atkins dieet, moet je nu enkel de verteerbare variant tellen. Groenten zijn in de vernieuwde versie altijd toegestaan zodat nu ook vegetariërs en veganisten het Atkins dieet kunnen volgen. Na twee weken zijn bovendien bessen, noten, boonsoorten en zelfs alcohol toegestaan. Eens je op vijf kilo van je streefgewicht ben aanbeland, mag je opnieuw brood, rijst en zelfs pasta in je menu opnemen.

Ten strengste verboden in het Atkins dieet zijn frisdranken, fruitsappen, voeding op basis van bloem en/of suiker, snoep, dieetvoeding, junkfood, kauwgom, muntjes en voedingsmiddelen met transvetten.

Sterk gewijzigd eetpatroon zorgt voor ongemakken

Als gevolg van een sterk gewijzigd eetpatroon, kan het Atkins dieet aanvankelijk hoofdpijn, duizeligheid en constipatie tot gevolg hebben. Extra drinken en voldoende zoutinname biedt in dat geval uitkomst. Houden deze klachten aan, dan mag je extra groenten, noten en zaden eten. Bij beperkt gewichtsverlies, mag je zelfs de eerste dieetfase overslaan. Vooraleer je aan het dieet begint, lees je je dus best eerst in. Check daarom atkinsdieet.nl voor meer informatie omtrent dit dieet.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017